Sunday, June 30, 2013

|Gadis Pashmina 011 - Gemuk|

Entri kali ini panjang & agak Emo. Sebenarnya dah lama nak tulis entri ni, tapi baru sekarang ada masa nak tulis. baru ada idea nak dicurahkan. Ia agak panjang, dah macam novel kot, tapi aku harap entri ni dapat membantu mereka yang berkenaan.

Bagi sesiapa yang tak kenal aku, cukuplah kenal saya sebagai Kak Maeri and this is journey of my bittersweet live.

Secara jujur, dari aku kecil sampai la umur 25 tahun, saya tak pernah kurus. Never. Andui. Sangat tak pernah. Membesar sebagai seorang kanak-kanak obes bukanlah satu perkara yang membanggkana. Time kecik kecik comelah, orang selalu dok tarik pipi. Comelnya, kiutnya. Tapi bila masuk sekolah darjah satu, comel dah tukar jadi scary.

Masih terngiag-ngiang di telinga, bila je jalan nak pergi kelas, sepanjang jalan dengar orang mengejek sambil menyanyi lagu:

"GEMOK GEDEMPOL TENDANG MASUK GOL"

Padahal yang menyanyi tu pun sama je badaknya. Tapi mungkin dia tak sebadak aku kot. Tu yang seronok dia membahan aku. Mungkin jugak lagu tu dah jadi macam zikir untuk dia.

Dari kecik, aku tak pernah jadi Pebret memana cikgu. Yelah, budak gemuk sapa berkenan. Bila amek gambar kelas, aku sorang paling badak, paling gemuk, paling gajah. Tapi time tu bebudak, tak faham lagi apa tu penghinaan. Bayangkan, darjah satu berat aku 35kg. Memang gemuk bagi seorang budak perempuan darjah 1. Aku tak pernah salahkan parent aku kenapa aku gemuk. Kitorang orang kampung, tak tahu ilmu nutrisi time tu. Makan je ikut suka mana yang ada. Nasi berpinggan, lauk lemak sangat wajib.

Time darjah dua, aku tak dapat recall apa yang terjadi. Lompat to Darjah Tiga.

Darjah tiga aku sekolah sesi petang. Tak dinafikan walaupun hodoh nasib baik aku pandai. Tuhan tu maha adil. disebalik kekurangan mesti dia akan kasi kelebihan. Walaupun aku duduk kelas first, periksa selalu dapat no satu, tapi aku tak layak jadi pengawas. Sebab aku GEMUK. Cikgu cakap aku tak boleh nak lari, tak larat nak jaga budak sebab aku gemuk. Kalau masuk sukan, mesti wajib masuk lontar peluru. Ayat cliche cikgu:

"AWAK KAN BESAR, MESTI BOLEH BALING JAUH"

Nampak tak, dari kecik aku dah kena diskriminasi, kena hina, kena carci secara mental sebab aku gemuk. Tapi bak aku cakap tadi, kecik lagi, tak faham semua tu lagi.

Aku budak lompas PTS, so aku lompat terus pi darjah 5.

Darjah 5 lah antara hidup aku yang paling stress. Memang budak-budak lahir tahun 87 anti kat aku sebab aku lompat kelas. Aku kan lahir tahun 88. Time ni bertambahlah hinaan dan cercaan. Tu, budak gemuk tu..budak gemuk tu. Aku ingat lagi, dulu kita orang ada berlakon kat kelas, aku dapat watak dayang je sebab aku gemuk. Mana boleh jadi watak utama. Tak layak. 

Secara jujur, kawan sekolah rendah aku terhad. Tak ramai yang nak kawan dengan aku sebab gemuk. Sambil tulis entri ni pun bila ingat balik aku nak nangis. Memang sedeh.

Ok, proceed cerita darjah 6. Time ni berat aku cecah 45kg. Berat bagi seorang budak 11 tahun. Tapi tahun tu aku agak gembira. Ada seorang budak lelaki baru pindah sekolah, masuk kelas aku. Nama dia Ahmad Mustaffa. Memang agak handsome dan comellah bagi seorang budak. Tapi Mus tu baik ngan aku, layan baik. Pergi mana-mana kitorang sama. Time tu hati happy berbunga-bunga. Ada jugak budak handsome yang nak kawan dengan aku yang hodoh ni. Tapi gembira tak panjang. Form 1 Mus pindah sekolah lain. So, aku hilang bestfriend. Tah dia kat mana sekarang aku sumpah tak tahu. Kalau esok jalan jalan terlanggar bahu pun tak kenal.

Naik Form 1, ni dah masuk remaja la kot. Aku masuk taekwondo. Semua tengok aku, eh ko gemuk boleh ke nak masuk taekwondo. Lari pun tak larat. Tapi aku buat bedeng, masuk je. Dah gemuk, memang aku tak larat nak lari laju, tapi aku paksa dia exercise. Walau exercise aku still gemuk. Zaman dulu tak tahu camne nak count kalori apa yang makan, bedal je apa yang ada. Pantang nampak. So walaupun aku active taekwondo aku masih gemuk.

Form 2 dan 3 pun tak banyak beza, Cuma nasib aku baik sebab aku agak pandai. Maka still ada orang yg nak kawan dengan aku. Kena main-main ngan orang jangan cakaplah. Selalu sangat dapat surat prank dari kekawan kata ada lelaki handsome nak kenal. Aku yang bangang ni pun percaya, padahl prank semata-mata. Hina sangat ke kegemukan aku ni kat mata dorang eh?

One of the reason kenapa sekarang aku pilih untuk putuskan langsung hubungan dengan kawan sekolah rendah n lower form aku. Sebab aku seLaLu teringat segala penghinaan yang aku terima. Betapa dorang selalu double standar. Kalau ada event ke, jalan raya ke xde makna dorang nak ajak aku. Jadi aku pilih untuk delete memori pasal semua kawan aku tu. Sebab setiap kali ingat buat aku nak nangis, rasa down. kat telinga cam rewind lak suara suara sumbang tu.

Naik form and form 5, masuk MRSM. Dok asrama. Bebudak nakal tapi behave sikit. Takdelah dok mengutuk kata caci merca pasal kebadakan badan aku ni. Tapi aku yang malu sendiri. Time kelas biologi, bila citer BMI mesti aku ponteng kelas, sebab aku malu. aku yang paling Gemuk. 

Habis sekolah form 5, macam satu dimensi baru dalam hidup aku. Before habis sekolah, aku ingat lagi hanya sorang je kawan aku yang yakin aku boleh kurus. Jaja. Jaja sorang je yang cakap aku boleh kurus. Don't worry. Thanks Jaja sebab kau beri aku harapan.

Masuk matrik, dah gatal nak cintan cintun sini. Heh, mestilah selalu kena rejek. Ada ke orang nak couple ngan orang gemuk? Non hado. Kat dunia ni, especially Malaysia, kalau lelaki gemuk kapel ngan perempuan cantik orang akan cakap" Bro, camne lu ayat awek tu"?. Cube kalau perempuan gemuk kapel ngan lelaki hensem, kompem kena bahan: "Tu mesti guna ubat guna-guna, takpun anak orang kaya tu."

Dah, kita masuk citer kat UMS. Buat degree. Time ni aku semangat nak kurus. Kena gigih. Ingat lagi Megat kawan aku cakap:

"TAK ADA MAKNA KAU NAK KURUS. DULU TIME MASUK MATRIK KAU CAKAP NAK KURUS JUGAK, TAPI SAMA JE GEMUK"

kalau boleh ulang masa, sumpah aku nak amek course nutrition, supaya aku boleh belajar cara makan yang betul. Walaupun dah masuk u, otak aku masih bangang. Masih ingat kalau nak kurus kena makan biskut ngan air milo. Takpun sup sayur je. Nampak tak ke-bangang-an aku dulu. Cetek sangat ilmu diet ni. Senam pun malas, jenjarang.

Tambah lagi bad habit aku suka makan. Kalau dengan Shihween, aku selalu makan jee kejenya. Bayangkan, kalau keluar dengan Shihween, mesti pi fastfood.Pizza tu wajib. Kalau pergi pizza, order set 4 orang untuk makan 2 orang. Dengan Shihween memang seronok sebab asyik makan, makan dan makan. Kalau aku tak makan, nanti shihween pedajal aku. Pernah sekali aku keluar makan malam dengan dia, aku order sup sayur je. Dia marah, paksa makan nasi. Then boleh plak dia cakap dengan nada agak kuat: 

" NI HA DIET, TAK MAKAN NASI". Chait. Langsung tak sokong usaha diet aku. Kehkehkeh.Pastu aku ada gak usaha nak kurus, aku cakap ngan shihween aku nak pi london weight management, dia marah kata buat pe bazir duit. I need to thank him for this. memang London tu scam je pun. Hoho. Tapi sampai skrg aku wonder, antara semua orang, shihween langsung tak pernah tegur kalau badan aku makain mengembang. kalau orang lain dah dok bising:

"WEH, KENAPA KO MAKIN KEMBANG EH? ataupun "SERIUS KO MAKIN GEMUK"

Tapi shihween diam je. Tak kisah pun. Yang dia bising kalau aku tak makan.. Eh sampai sekarang la aku musykil. Nak mohon pencerahan tuan punya badan lepas ni.

Ok, habis degree aku masuk GEMS. Time ni badan naik lagi mencanak. Makan free duduk hotel, Tudiaaa, seronok makan tak peduli langsung badan.Makan, makan dan makan. Exercise atas katil kot. 

After GEMS masuk kerja aku start risau pasal berat badan. Time ni orang makin perli je pasal kegemukan aku. Dulu aku tak peduli aku gemuk, janji bahagia sudah. Time ni aku dah start cuak. Mungkin sebab tengok semua orang dah nak kawen tapi aku takde orang nak  buat aku risau, kot. time ni la start idea bangang amek supplemen Jus mate 5 Dr Rozmey. Sumpah tak sedap. rasa yuckies. Bluweeeek. Makanya aku membazir je rm500 camtu. dah tak sedap, guane nak telan.

Then aku sambug balik belajar buat master. Mostly kawan aku dah kerja, aku pilih sambung belajar. Dok utm, makan heaven. 2-3 pagi leh melantak roti canai. Tudia, kekembangan abadi. Tapi who cares, aku memang langsung tak peduli pasal badan aku. Sampai konvo, aku gemuk. tengok gambar konvo utm memang malu gilos. macam badak sedang berjalan.

Lepas UTM, aku kerja kat KL, Kat UTS jadi QA. Duduk Ampang dengan Dila. Dila BFF akun time matrik. Lagi naik tocang. Dok makan je keje. 2-3 pagi dok melantak ciken cok kat taman dagang. Petag-petng kat opis dok pi mamak kat stesen masjid jamek beli jemput udang dan makanan berminyak semu Tim ni memang aku dah tak nak peduli pasal kegemukan. Biarlah gemuk, malas dah nak peduli. Takda boipreng pun lantak ah. Dulik apa aku. Janji aku dapat kejar nikmat makan.

And bermula bawah nilah bermula turning point dalam hidup aku bila aku didapati kena kencing kotor. Kena buat body scan, taim timbang aku tengok berat aku dah cecah 95kg. Time ni memang aku sangat down. down. down. Time ni otak aku cam flashback segala penghinaan keji kejian yamg aku terima time gemuk tapi aku tak pernah nak peduli.

Untuk selesaikan masalah gemuk 95kg tu, aku terpengaruh dengan abg Henry (opismate UTS) beli SD2. Ok tulah produk paling bangang, sampah dan cilake pernah aku makan. Eh marahnya aku bila ingat balik perkara tu. Sumpah marah. Rasa nak maki seller tu sampai sekarang. Mana taknya, xleh makan buah, nasik dan segala jenis karbo. Tapi boleh makan segala jenis protein biarpun bergoreng dan banyak minyak. Geram. Bila makan SD2 tu memang aku susah nak berak. Dah tu macam mana nya nak berak, dah kalau buah x makan, fiber tak makan. Hadap la kau masalah sembelit tu. Aku makan SD2 4 tin je, stok sebulan (RM600), turun ah 4kg. Dari 95kg jadi 91kg. Katanya leh turun 5kg seminggu kan? Jadah dia lah. Nak lakukan produk je propa lebeh.

Lepas sebulan aku amekSD2 tu aku stop. Diet sendiri ala atkin. Time ni start masuk gym sebab after raya tahun 2012 aku dah kerja kat JB. Kat JB banyak gym murah, so aku masuk gym. Berkat usaha gegeh workout 5 jam sehari, in 2 month berat aku turun dari 92kg to 85 kg. Seluar pun dah boleh pakai size 36, baju pun dah boleh masuk L. Bangga sekejap time ni, fefeling hot gitew.

Bulan 11 tahun 2012, kawan baik aku Paizul datang dari Ipoh melawat aku dekat JB. Dia terkejut tengok aku macam dah kurus sikit. Then dia cakap dengan aku:

"AKU LEBEH SUKA KAU YANG DULU (yang gemuk tu maksudnya), LAGI COMEL"

Then aku pun cakap dekat PEZUL:

"PEZUL, DALAM DUNIA NI TAK ADA ORANG YANG NAK KAHWIN DENGAN ORANG GEMUK. SEBURUK MANA LELAKI TU PUN, DIA NAK KAWEN DENGAN PEREMPUAN YANG KURUS. KALAU PEREMPUA TU HODOH PUN JANJI KURUS TETAP ADA ORANG NAK. PEREMPUAN GEMUK NI JANGAN HARAPLA ORANG NAK. DALAM MIMPI PUN TAKKAN ADA YANG NAK. KALAU GITU KAU JELAH YANG KAWEN NGAN AKU YANG GEMUK NI, NAK?"

then Pezul jawab dengan slow : "BETUL APA KAU CAKAP"

Jadi adik-adik, akak-akak yang yakin lelaki zaman ni tengok hati budi pekerti tak tengok rupa, stop day dreaming!

Syed pun pernah cakap kat aku:

" AKU KALAU NAK PILIH PEREMPUAN, CARI YANG CANTIK DULU. DARI CANTIK TU BARU SORTING TENGOK BUDI PEKERTI"

Memang ayat Syed agak kejam tapi dia berlaku jujur. Dan perkara betul memang pahit untuk ditelan. Tapi aku tetap nak berterima kasih dengan Syed. Dia pengkritik yang baik. Antara orang yang selalu sokong aku walaupun aku gemuks. Thanksss Syed. I owe u sangaaaaaaaaaaaaat banyak.

After aku turun to 85kg tu, naik balik pergi 89 kg sebab aku makan ikut suka hati. Walau pergi gym exercise ketat gegeh kalau tak jaga makan tetap gemuk dik. Pengajaran untuk aku sampai sekarang.

Feb 2013, resign kerje. Balik kl dok ngan mak. Aku serius start diet. Up to now, dari 89 kg berat aku dah 76 kg. Fit M size, pinggang 31 cm. Tengok gambar lama memang aku nangissssssssssssssss. Apa yang aku buat, aku amek herbalife untuk cut calorie, amek supplement shaklee n regular exercise. I really change my way of life.

Ni sesapa nak kondem aku amek Herbalife, FUCK OFF. Suka hati aku nak amek apa. Memang aku bangang, degil, suka bazir duit. Tapi suka hati aku duit aku. Korang tak pernah nak ada dizaman aku kena hina, cerca sebab gemuk. Thanks aku jumpa Coach Herbalife yang tak tamak duit kejar untung but buetul betul tolong aku tukar the way habit aku makan. Atleast bila amek shake, aku boleh cut calorie intake up to 600kcal/day. Amek HL, minum air banyak. kalau tak, kidney problem. Kalau kau tak amek HL tp x minum air banyak ko tetap akan sakit kena kencing kotor n the worse batu karang. So biarlah aku pilih Herbalife untuk tolong aku. Sebab aku tak kuat nak diet sendiri, aku kena ada something yang tolong aku. Mohon mengerti dan faham. Kalau tak pernah rasa kena hina dan dicerca sebab gemuk duduk dendiam. Jangan sebuk hal orang gemuk cam aku ni.

Ok, as a conclusion...sekarang aku dah faham kenapa Tuhan buat aku gemuk. Everything happen for a reason. Kalau aku tak gemuk, aku takkan kuat. Aku takkan jadi setabah ni. Aku takkan tahu ragam orang macam mana. Aku takkan hargai hidup aku.

Biarpun aku baru 76kg, banyak sgt perubahan dalam hidup aku. Yang paling ketara, dulu bila aku 95kg, tak ada orang berkenan pun kat aku. Jangan harap ada orang nak tegur kat FB ke apa ke sebab kau tu gemuk. Memang tak dipandang. Sekarang yang tak pernah menegur pun tetibe jadi ramah tamah. Pi jenjalan pun lelaki ada le menegur hye nak berkenalan, awak ni comel. Dulu takde pun.

And sekarang I know who is My real Friend: SHIHWEEN, DILA, AIZAT, ZAIDAH, SYED. Thanks for believe in me. Never judge my appearance. Tak pernah tinggalkan aku tima aku nobody. I LOVE ALL OF U WITH MY HEART.

Sincerely,
KAK MAERI

5 comments:

  1. Marea hot gitewwww. Hehehe. Same la aku pun gemuks gak :D

    ReplyDelete
  2. marea nnti ajor aku buat blog tau. haha.

    ReplyDelete
  3. Love u k. Maeri...fighting more okeh!! Kite hanye brgaduh pasal lembu n kambing je keke~

    ReplyDelete
  4. Subhanallah.nanges bc.kta pnya cerita yg sama.exactly sama.n wat a coincidence,i was study in ums too! Haha.btw im very hapy to have herbalife.sb hlf bkn ubt kurus.its a nutrition.love ur story :)

    ReplyDelete
  5. tengah cari cara diet. and guess? perghh story ni sama. ayat smua sama. sampai ajak member since kecik baca ni. die bleh ckp 'wei sebijik kisah kau, ayat tu. tp yg beza dia dah 75 but kau still 92 even dh 25' really inspired me. really. thanks

    ReplyDelete