Wednesday, July 10, 2013

|Gadis Pashmina 013 - Change|

Change.

Berubah. Entah . Tetiba pepagi ni tangan menggedik nak menaip pasal change. Aku tak lihat aspek berubah ni dalam konteks hidup orang lain, cukup untuk lihat dalam konteks hidup aku sendiri. Macam mana hidup aku totally berubah 360 darjah dalam masa satu tahun. Bak kata pepatah:

"SEDANGKAN PANTAI LAGIKAN BERUBAH, INIKAN PULA HATI MANUSIA"

Normal, sebagai manusia yang punya hati, yang punya perasaan untuk berubah. We can't aspect people will be the same until their last breath. Kang kalau statik camtu je takde hati takde perasaan dah bukan manusia tu, tu dah jadi robot kayu. Camtulah dari awal sampai akhir. Tak berubah.

Berdasarkan pemerhatian aku yang tak berapa nak memerhati ni, ada dua sebab manusia berubah.

1) Berubah sebab orang lain
Ok, yang ni totally selalunya tak kekal, Tak semua tapi selalunyaaa. Sebab bukan diri nak berubah tapi disuruh oleh orang lain. Contoh: Gilpreng cakap "kalau you tak kuruskan badan, kita break. I taknak kawen dengan orang gemuk macam you". Maka si boipreng ni pun gegeh la nak kurus sebab gilpreng kata kalau tak kurus nda mau kawen ngan dia. Ditakdirkan, on the way nak kurus, si gilpreng cari boifreng lain yang lagi hensem, Maka yang si boifreng ni pun give up, malas dah nak kurus. Padahal time tu dia dah hampir nak kurus. Tapi dia berhenti tengah jalan sebab takde guna dia kurus sebab gilpreng dia nak kawen dengan orang lain. So, dia balik kembali jadi gemuk.

Hurm, actually banyak kes camni berlaku. Meluatla aih nak mengomel. Ayat cliche "Aku merokok sebab gf aku tinggalkan aku" or "aku nak makan sampai kembung perut sebab bf aku ada awek lain" . Sumpah, tak melawak sungguh perkara ni memualkan aku. Motif sangat kau nak berubah sampai camtu sebab orang lain. Boleh tak sekali je dalam hidup kau, kau berubah sebab diri sendiri, bukan sebab orang lain. Tak guna nak berubah sebab orang lain, kau tak tahu apa ending kau dengan orang tu. Kita tak tahu apa jadi tengah jalan. Selalu yang dok berubah sebab orang lain ni memang lalang. Bila orang yang disuruh berubah tu hilang dari pandangan mati, back kepada asal. Spesis camni banyak. Tengok kiri tengok kanan, sekali tup ada terjadi dengan kawan rapat atau family.

2) Berubah sebab diri sendiri
Okeh, yang ini memang memerlukan semangat yang kental. Tak payah orang lain suruh, dia sendiri berubah. Contoh kalau siperokok tegar tetibe nak berhenti rokok sebab dia sendiri nak berhenti jadi naga dok hembus asap dekat orang. Sebab dia sendiri sedar yang bahayanya merokok bukan boleh buat dia mati dulu, tapi orang yang disekeliling dia mati cepat. So, before its too late dia yg nekad berhenti sendiri. Bukan sebab bini suruh berhenti. Aku memang salute tabik spring dengan spesis ni. Kau ingat senang orang nak berubah kalau benda tu dah jadi habit? Susah. Susah sangat. Banyak sangat benda yang perlu dikorbankan.



Ok , next, kalau tanya aku. Kenapa eh aku berubah. Kerat jari, 9 dari 10 kawan yang jumpa aku cakap aku dah lain sangat. Berubah 360 darjah, totally change. Dari segi fizikal dan jugak mental. Err, ayat mental macam over, I mean dari segi perangai. Ni jawapan dia:

"BECAUSE I HURT TOO MUCH"

Yea, sesungguhnya kekecewaan yang terlampau selama 25 tahun ni memang penyumbang utama aku berubah. Penat jadi gemuk. Penat kena panggil badak, sebab tu aku decide untuk berubah jadi kurus. Biarlah aku kurus cam tiang lampu, janji tak gemuk dah. Sesiapa yang tak pernah gemuk tu diam, kau tak rasa apa itu makna kejian kepada kami spesis badak ni. Tu kalau aspek fizikal la.

Dari aspek perangai, ni susah nak describe. Banyak kot faktor berubah. Kalau dulu aku memang happy go lucky, friendly tapi sekarang aku memang sombong. Tak reti dah camner nak jadi friendly. Nak menegur orang memang susah. Kalau dulu ramah tamah je aku ni. Sekarang? jangan harap. Lepas aku post mortem, aku rasa sebab perangai aku yang happy go lucky nilah buat orang take advantage kat aku. Ingat aku ni jenis huha-huha, maka aku ni takde hati dan perasaan boleh dibuat bahan kutuk, bahan kejian, bahan cacian, so called bahan gurauan katanya. Bila kasi orang rapat dengan kita, aku rasa itu macam kasi ruang untuk orang hurt aku, Sumpah, memang tulah yang terjadi dalam 25 tahun ni. Kekadang tak rapat pun ngan aku, tetibe jadi rapat sebab nak korek rahsia. Ni memang sangat chilake, Berkali kali aku kena begini. Ayat tak boleh blah: " eh, apa jadi eh ko ngan dia..ceritalah kat aku"..Ingat sincere lah nak amek tahu sekali jangan harap non hado, tu ayat coverina nak tahu rahsia and korek kelemahan aku, Pastu jaja cerita tu kat orang lain, dah dapat satu bahan gosip hangat.

Readers, aku tahu sometimes aku too much. But, sometimes, not all the time eh kekadang kita kena fikir jugak kenapa orang tu berubah sampai macam tu sekali. Kenapa orang tu jadi pedendam, kenapa orang tu pentingkan diri sendiri. Ada sebab dorang jadi macam tu. Aku lah tu salah seorangnya. Memang mengaku, aku lately jadi seorang yang sangat pedendam, pemarah dan pentingkan diri sendiri. Pengakuan ikhlas dari hati.

Tapi bila orang berubah, mostly kita takkan nak amek tahu kenapa orang tu dah berubah.Yang kita sibuk dok cakap ko dah berubahlah, tak macam dulu. Lantak pilah orang nak berubah. Ada sebab dorang berubah, Kalau kau tu kawan yang baik, family yang baik ko takkan bash dorang macam tu. Orang jenis camni kalau kau tanya dorang takkan jawab kenapa dorang berubah. Sebab tak guna pun dorang cakap, ko tetap nak cakap kau je yang betul. Salah orang tu berubah. Kau kena tengok, buat pemerhatian..kenapa dia berubah. Kau akan dapat jawapan dia

Heh, memang emo. Nampak sangat lately aku memang emo. Tapi emo dalam tulisanlah satu cara untuk aku lepas rasa marah, rasa dendam aku dekat masa silam. 

Aku ingat lagi, masih segar dalam fikiran. 2-3 hari lepas tah kenapa ada plak kekawan sekolah rendah aku komen kat gambar lama, Gambar kelas darjah 5. Jujur, aku dah unfriend semua kawan sekolah aku dari facebook, tah camne dorang leh tag aku dalam gambar, Then aku terbaca la satu komen, yang betapa gembiranya dorang membuli aku sampai aku nangis.

Bila baca camtu, sumpah aku bengang sangat. Sedih, jujur memang aku menangis. Tah kenapa tangan aku pun ni sama hal gak dia gedik mereply. Aku ingat aku cakap how bad my past sampai buat aku berubah. Aku tak perna salahkan tukang membuli aku tu, ye ah bebudak tak faham kan. Cuma aku bengang kenapa nak ungkit benda lepas yang buruk untuk aku , cantik untuk mereka. Dorang bolehlah cakap" alaaa, x payahlah emo sangat, benda lama..Aku baca balik pun gelak". Yelahh, memang ko gelak, sebab ko tak rasa apa yang aku pernah rasa. kau tak pernah rasa perasaan sakit hati, malu  & dendam tu macam manaaa. Kau ingat senang aku nak lupa semua benda yang dah jadi tu camtu tanpa dendam & rasa marah? Susah bangang.

Paling chilake ayatnya bila " Don't blame others , because of ur misbehave". Yes i mark this word sampai aku mati.Yea, aku misbehave, korang pun sama misbehave. Ada aku cakap aku blame korang? Takde. Yang aku cakap past life buat mereka berubah. How sometimes ur joke become others insult for the rest of their life..

Argh,,,makin tulis makan banyak lak carutan. Dahla bulan Puasa. Demi Allah, aku selalu doa tolonglah hilangkan rasa perasaan dendam aku ni. Penat dah jadi pedendam, Aku nak hidup jadi manusia normal.

Dan , some part aku gembire dengan apa yang aku berubah sekarang, Some part, aku langsung tak gembira sebab sangat ketara aku berubah jadi orang yang pedendam, Ada sorang kawan sekolah rendah aku mesej cakap takpe, take time. Time will heal the wound. Thanks sebab faham. Thanks sebab sangat faham kenapa aku berubah sampai camni,

Aish. tapi secara keseluruhan aku rasa lega dengan perubahan ni. Walau aku terpaksa buang semua memori lama aku dan tolak kawan lamaa, entah aku rasa lega sangat. Aku rasa lebih tenang dengan hidup baru aku yang mana memang aku masih missbehave, tapi kawan aku terima seadaanya aku sekarang. Nasihat secara berhemah, tak pernah salahkan kenapa aku missbehave, Yang selalu support walaupun aku selfish.

Heh, life memang camni kan. Mesti ada sedih, baru lengkap hidup. Kalau gembire sentiasa bosan kottt. Heh, so memang tak salah untuk berubah. Hanya diri kita sendiri je tahu kesan perubahan tu. Stop stop sibuk pasal orang lain, start pikir perasaan sendiri. Ini kalilah, kasi ubah!

No comments:

Post a Comment