Thursday, July 11, 2013

|Gadis Pashmina 014 - Variety|

Hari ni topik yang cuba disampaikan adalah Variety, Kepelbagaian Dalam Hidup.

Tetibe nak mencarut pasal topik ni bukan apa, sebab aku rasa hari hari ada je orang yang gaduh kat facebook pasal topik yang tah apa-apa, tak masuk dek akal. Jenis peel kalau dia mampu buat, orang lain jugak mesti mampu buat macam dia buat. Kalau orang tak buat macam dia buat, dicopnya pemalas la, tak berusahalah, macam macam yang lainlah.

Haish. Entah, makin lama aku rasa manusia ni makin pelik. Aku pun sama jugak peliknya. Tapi meh kita ikut logik. Dari kita dalam kandungan mak masing-masing, Allah dah jadikan kita dengan DNA yang berbeza beza. Hatta kau adik beradik sekalipun, DNA kau dengan abang, kakak, adik kau tetap berbeza. Unless kau kembar seiras, maka kau mempunyai DNA yang sama dengan si kembar.

So, rasa semua orang dah tahu hatta nenek umur 80 tahun zaman sekarang ni pun boleh faham yang semua orang dilahirkan dengan gene yang berbeza. So, ko nak expect setiap orang ada perangai yang sama? Kebolehan yang sama. Okeh, ini namanya BLODYFOOL.

Kita manusia memang mempunyai fizikal yang berbeza, emosi yang berbeza, sikap yang berbeza, juga daya tahan badan yang berbeza. See, betapa indahnya kejadian ciptaan Allah. Buat semua Allah jadikan sama, sepesen kompem semua bosan. Tengok kiri benda sama, tengok kanan pun benda sama. Dok ulang buat kerja yang sama pun bosan, inikan pulak nak menghadap semua perkara sama je dalam hidup. Silap silap, statistik rumah sakit jiwa makin meningkat sebab ramai meroyan sebab bosan.

Kalau dari aspek fizikal ni aku rasa malas ah nak komen pepanjang. Memang semua orang dah boleh pikir logik kenapa kita berbeza. Ada yang cantik, ada yang handsome, ada yang kurus, ada yang gemuk. Semua pun ada. Banyak pilihan, amek jeklah mana yang berkenan.

Dari aspek sikap & pilihan, yang ini agak subjektif untik dihuraikan. Sebab setiap orang taste berbeza. Ada kata kurus tu cantik, ada plak kata kurus tu macam tiang letrik. Ada cakap gemuk tu buruk, tapi ada yang suka gemuk, sebab katanya gemuk tu comel dan sedap dipeluk, Ikut kaulah taste camne, takkan nak paksa orang lain taste macam kau, ye dak?

Tapi, berdasarkan pemerhatian aku kat fesbook yang aku pun rasa memang menyampah. Kenapa eh, kenapa? Kenapa kita selalu persoalkan orang lain. Dok sibuk apsal la mamat ni suka benar dok tukar handphone. Hari ni guna iphong, esok guna samsung, lusa guna blekberi. Tapi dia tak sedar diri yang dia pun setiap hari dok bertukar handbag. Hari ni pakai LV, esok beli channel, lusa dah guna gucci pulak. Nampak tak kat situ? Kalau orang lain buat salah, dia sorang jek ah yang betul.

Taste orang lelain. Kan dah cakap tadi, kita tak boleh paksa orang nak sama taste dengan kita. Dah kalau kau suka kaler merah, kau tak boleh nak paksa orang suka kaler merah jugak. Ada orang yang memang elergik , jaki , menyampah tengok kaler merah ni. Kau tak suka kaler biru, tapi orang tu suka kaler biru, kau tak boleh halang orang tu semua barang dia nak beli kaler dah biru. Dah dia nampak kaler biru cantik, lantak dia ah, suka hati dia. Duit dia, pilihan dia. Kita yang orang luar ni tak payah nak sesibuk.

Lagi satu bab fesyen. Haa, yang ni pun subjektif jugak. Tah bila nak ada objektif bila semua subjektif kan. Hahaahha. Ada orang suka fesyen glamorous ala mak datin, ada yang suka fesyen kusam cam gothic, ada plak fesyen pelik dah macam alien. Heh, lantaklah orang nak fesyen apa, nak fesyen singa kembang ke, zirafah dalam zoo ke lantak dia la. Dah dia berkenan hak tu kita ni sapa nak persoalkan. Serius aku dulu pun macam tu, jenis dok kutuk fesyen orang sana sini. Orang ni fesyen tak cantik lah, orang tu fesyen tak cantiklah. Tapi bila makin membesar ni, baru akal ni boleh berfungsi dengan betul untuk menilai betapa ceteknya pemikiran aku selama ni. Kita tak suka orang kutuk fesyen kita, cam tu jugaklah orang lain pun tak suka orang kutuk fesyen dia. Biar, sampai masa fesyen akan berubah sendiri. Cam aku dulu zaman sekolah habis semua benda nak kaler pink, haish sekarang nampak geli pulak nak pakai kaler pink. Dulu kemain kutuk orang guna kaler pastel ni nampak cam orang tua. Sekali umur dah jejak 25, aku pun sama suka kaler pastel. Tengok, dah balik kena diri sendiri. Kalau orang tanya mintak pendapat pasal fesyen dia, baru aku bersuara. Kalau tak aku diam je. Aku ni bukannya fashion police pun nak duk sibuk jaga hal perihal orang punya fesyen. Fesyen sendiri pun tak terjaga, sibuk nak jaga fesyen orang. Lainlah kalau aku ni (tah pe nama pengacara HOW DO I LOOK) yang chantek fashionista tu kan, sedap jugak nak membahan pesen orang. Sendiri punya fesyen pun out, dah tak payah menyibuk nak jadi pengkritik bebas dok beri pendapat tentang orang lain.

Next, meh aku kupaskan dari segi daya tahan badan. Disebabkan ni bulan Ramadhan, patutnya tak payah la nak dok gaduh or berlagak tak pun meninggi dari cakap -aku-je-yang-bagus-kau tidak. Bulan ramadhan pun nak bergaduh, CHOIIII sangat. Ni pasal aku tengok topik yang Wardina post dekat fanpage dia, pasal rukhsah untuk ibu mengandung tak berpuasa. Heh, ada satu perempuan ni amboi kak kemain berlagak kau cakap:

"BULLSHIT. I DULU PREGNANT BOLEH PUASA PENUH SIAP BOLEH PERGI TERAWIKH 20 RAKAAT LAGI"

Eh perempuan ni, awat berlagak sangat kak. Kak kena ingat, badan setiap orang tak sama. Akak kena syukur, Allah bagi akak nikmat boleh terawikh puasa penuh bulan Ramadhan. Syukur kak, jangan dikeji mereka yang tak larat. Tahap antibodi orang tak sama kak. Ada orang mengandung nak bangun pun tak larat, bukan mengada-ngada tapi dia memang tak larat. Ada orang time mengandung terlebih active sampai boleh dive bagai. Lain badan orang ni. Akak ni sapa nak bullshitkan orang. Akak ni tuhan ke yang nanti dok jadi hakim kat padang mahsyar yang tentukan hisab orang. Mulut tu jaga sikit. Memang aku menyirap je baca statement akak tu. Aku rasa dia takde hak nak cakap camtu, Nama dia aku taknak mention, kang tak pepasal dia pemes plak kang.


Haish, kita ni kalau larat buat amal ibadat lebeh, jangan dok mention. Jangan dok takbur. Jangan persoalkan kenapa orang lain tak boleh buat. Nak ajak, ajak secara berhemah. Nasihat slow slow. Kasi contoh teladan baik. Lama lama orang yang dinasihatkan tu mengikut jugak, Kalau kau mampu hari hari duha 20 rakaat, jangan dipandang rendah orang yang tak buat duha or buat duha dua rakaat. Kita tak tahu hal orang camne. Tah dia tak tahu camna buat duha ke, tah dia memang buat duha tapi tak mention kat kita. Dah sesia dapat dosa kering dok syak wasangka dekat orang. 

Lagi, variety dari segi perasaan & sensitiviti. Haip yang ni memang very-da-sensitive. Perasaan la paling susah nak handle, mudah sangat nak hancur berderai. Bab perasaan ni, i have got my lesson. Nak suruh orang jaga hati kita, kita sendiri kena jaga hati diri sendiri dan jaga hati orang lain jugak. Dah kalau kita cam mulut puaka, camna orang nak bermulut semanis kurma dengan kita? Camne camne? Perasaan orang ni lain-lain, kekadang muka je nampak senyum. Dalam hati sapa tahu. Dok best kita membahan ni with "so-called-joke" katanya, kita tahu apa orang tu rasa? Memang dia tak kisah cakap "takpe, gurau je kan" tapi dalam hati dia mungkin dia rasa itu penghinaan yang sampai mati dia tak boleh maafkan. Kalau kau jenis suka gurau, jangan harap , eh salah tolonglah jangan mimpi orang lain pun boleh terima tahap gurauan kau tu. Serius people, aku tak main-main bab ni. Tolong jangan main dengan bab hati & perasaan orang lain.

So, please. Stop compare diri sendiri dengan orang lain. Tolonglah berhenti cakap "eh, aku boleh je buat, kenapa kau tak boleh eh?" Sudah. Kalau kau mampu buat diam. Jangan dicerca orang yang tak mampu. Kalau kau nak jugak orang lain sama macam kau, ikut apa kau buat, pe kata ko pergi buat terapi DNA tukar DNA orang tu cam DNA kau? Kalau berjaya kau dah boleh dapat hadiah Nobel kot?

Tapi, aku bangga semua orang berbeza, semua orang ada variety. Baru nampak the colours of life. Bosan ah asik dunia dalam hitam & putih ni, very da tahi cicak aku rasa. Oklah Bye bye. jap lagi aku sambung carutan pasal benda lain plak. Ahha :D

No comments:

Post a Comment